Friday, 25 November 2011

Latihan Otot Teras

LATIHAN OTOT TERAS
Salam satu Malaysia,

Latihan otot teras amat penting dalam pengamalan gaya hidup yang sihat dan juga untuk meningkatkan prestasi sukan. Kebanyakkan jurulatih gagal untuk memberi tumpuan terhadap latihan otot teras. Kebanyakkan ginasium komersial menjadikan latihan ini sebagai asas dalam latihan mereka manakala jurulatih pula mengabaikan perkara ini. Berikut adalah sebuah artikel berkaitan latihan otot teras. Saya akan memberi beberapa contoh latihan otot teras dalam post yang berikut.


What is the intent of Core Training?
The intent of core training is to strengthen the muscle groups that stabilize your skeletal structure. These are primarily the muscles in the thoracic area that determine your posture in each position of your body. The first step to improving your posture is getting to know these muscles, then toning them so you can tighten them independently of your lower back's muscles.
Your core muscles serve many vital functions that contribute to your overall health. Let's take a look at key core functions in order to appreciate the importance of core training exercises:

• Foundation for Movement - If your core does not function properly, you'll most likely experience back and spinal pain, as well as increased chances of injury.

• Protection of your Vital Systems - Your core provides a protective shield for your spinal cord and internal organs. The core muscles also function to keep your insides in, where they belong.

• Improves Body Fluids - When your body moves and is exercised from your core, the internal organs are mobilized and stimulated from adhering together. It improves fluid flow through the organs and is very helpful to maintaining normal bowel movement.

• Enhance Circulatory Support - When you exercise from your core, pressure changes occur in the core muscles that assist the heart and extremity muscles to circulate blood and lymphatic fluids throughout the body.

• Good Body Posture and Body Stability - Your core muscles stiffen the spine, rib cage and pelvic girdle so that your head, arms and legs have stable working foundation. These muscles all work in harmony to provide stabilization for your body and to transfer power from the legs to the upper body and vice versa.



Source
http://www.mastermoves.com/introduction.html

Guru PJK yang Berkualiti

Bagaimana hendak menjadi guru Pj yang berkualiti? Persoalan yang perlua dijawab oleh diri sendiri. Namun, di sini saya cuba bincangkan ciri-ciri kualiti yang perlu kita cari.

Aspek pertama ialah kehendak hati sendiri. Hati kita yang menetapkan arah profesion kita. Jika guru PJ cemburu terhadap guru lain yang tidak berpanas, satu kesilapan dalam pemilihan bidang telah berlaku. Begitu juga jika kita gagal mempertahankan hak kita seperti penggunaan waktu PJ untuk digantikan dengan subjek peperiksaan (bagi murid yang pandai) atau kerja buruh (bagi murid yang kurang pandai) oleh pentadbir sekolah.

Aspek kedua ialah pengetahuan kita tentang bidang PJK. Ramai guru PJ kurang mengambil berat tentang kandungan pelajaran. Mungkin ada yang tidak tahu definisi dan komponen kecergasan dan aktiviti yang berkaitan dengan setiap komponen tersebut. Perkara ini perlu diatasi dengan merujuk dan membaca buku supaya kita mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang PJK.

Aspek ketiga ialah kecergasan fizikal. Guru PJ perlu cergas dan sentiasa cergas. Kita gagal menarik perhatian pelajar jika kita sendiri tidak memiliki kecergasan fizikal. Apa yang dikatakan kelak ialah cakap tak serupa bikin. So, apa yang perlu dilakukan kita perlu kekalkan kecergasan.

Aspek keempat ialah kemahiran motor. Pergerakan asas seperti berjalan, berlari, melompat dan sebagainya adalah kemahiran motor yang asas bagi setiap manusia. Mungkin ada juga kemahiran komplek yang perlu dikuasai oleh kita. Sebagai guru PJK perlu atasi kelemahan diri jika dapati kita tidak begitu mahir dalam sesuatu kemahiran.

Aspek kelima ialah kemahiran pedagogi. Sebagai guru kita mestilah menguasai kemahiran mengajar terutama untuk pengajaran di padang. Ramai guru yang rasa kurang selesa untuk mengajar dipadang terutama aspek kawalan kelas. Suara guru PJK adalah penting. Kuat atau pelahan perlu digunakan pada masa yang sesuai.

Aspek keenam ialah tahu, faham dan aplikasi sukatan pelajaran bagi setiap kelas yang diajar. Jangan hanya permainan yang sama untuk semua kelas. Rancang pengajaran dengan sebaiknya. Kita akan dapat sediakan alatan, ruang, bahan pengajaran dengan baik dan menjadikan kelas kita menarik dan menyeronokkan.

Enam aspek ini akan membantu membentuk guru yang yang berkualiti.

Persiapan Guru

Ramai guru-guru yang mengajar PJK mendakwa mereka tiada pengetahuan dan pengalaman. Nampaknya seperti institusi yang melatih dan mengajar mereka gagal dalam memberi latihan. Sebenarnya, semua guru yang lahir dari maktab perguruan atau institut perguruan, telah diberi bekalan yang mencukupi. Sedikit sebanyak mereka diberi waktu untuk belajar PJK di Maktab atau Institut Perguruan. Tiada sebab mereka dakwa mereka tiada pengetahuan.

Jadi, apa masalahnya sekarang? Apa yang sebenarnya ialah kehendak hati sendiri. Kalau rasa tak pandai , belajar. Tak tahu, tanya dari orang yang tahu. Cari buku dan baca. Banyak sumber ilmu masa kini berbanding masa lalu. Kadang-kadang rasa malu bila melihat guru vateran yang nak pencen masih boleh mengajar kemahiran-kemahiran asas dalm kelas mereka. Guru muda ambil mudah dengan membekalkan sebiji bola untuk direbut beramai-ramai. Duduk ditepi padang berkumpul 2-3 orang sambil bersembang. Ada yang lebih menyedihkan lagi ada yang merokok tanpa rasa malu dan bersalah.

Saya tak kata semua. Tetapi memang ada kelompok begini dalam kalangan kita. Apa yang perlu kita buat ialah sama-sama berubah kearah kebaikan murid dan generasi akan datang. Jangan abaikan murid dengan membiarkan mereka. Beri mereka ilmu hatta ilmu bermain dan bersenam. Memamng tak masuk periksa, tetapi ianya untuk kegunaan hidup yang seterusnya. Dah tua nanti, ada yang tak tahu berlari dengn betul semasa berjogging sebab mereka tak pernah diberi tahu oleh guru gaya berlari dengan betul. Ada yang tahu makanan seimbang sebab mereka tak pernah diajar langsung tentang makanan seimbang.

Jadi, jangan kita kelak dipersalahkan mereka. Mudah saja jawapan mereka, cikgu aku tak ajar pun. Ramai yang saya jumpa mereka memberi jawapan tersebut. Tak malukah kita?

Persiapan sebagai guru PJK

Ramai Guru Besar dan Guru Penolong Kanan kerap membuat kesilapan dengan memberikan tugas mengajar PJ kepada orang yang salah. Kebiasaannya PJK diagihkan kepada guru-guru sebagai pelengkap bilangan jam mengajar seminggu.

Kalau intan jatuh ke tangan tukang potong berlian, gemerlap lah ia. Tapi, kalau sebaliknya bagaimana? Sudah pasti PJ menjadi pelajaran yang tiada tujuan di sekolah. Jadi apakah kriteria seorang guru PJK?

1. Pengetahuan Asas

Dalam kurikulum PJK, terdapat kandungan ilmu yang disusun dalam 3 tunjang utama iaitu, kecergasan, kemahiran dan kesukanan. Tunjang kecergasan menuntut guru mendalami pengetahuan tentang komponen kecergasan. Bagitu juga tunjang kesukanan.

2. Kemahiran

Tunjang Kemahiran memerlukan guru yang memiliki kemahiran asas dalam pergerakan asas, olahraga, permainan, gimnastik dan rekreasi.

Kecergasan berasaskan kesihatan

1. Daya tahan Kardiovaskular.

Komponen ini melibatkan organ jantung dan sistem pengaliran darah untuk berkerja bagi satu jangka waktu tertentu. Jantung berfungsi mengepam darah ke seluruh anggota yang berkerja untuk bekalan oksigen. Oksigen diperlukan untuk penghasilan tenaga bagi menggerakkan anggota tubuh badan. Jumlah oksigen pula bergantung kepada volume darah yang dihantar setiap kali denyutan. Ini akan memberi kesan terhadap bilangan denyutan jantung seminit sewaktu anggota badan berkerja.

Proses ini dinamakan sistem aerobik yang mana kehadiran oksigen diperlukan untuk penghasilan tenaga. Keupayaan otot jantung untuk mengepam darah beroksigen pada jumlah yang banyak tetapi kadar denyutan yang kurang akan membolehkan individu untuk terus berkerja bagi satu tempoh yang lama. Atlit marathon atau jarak jauh merupakan kelompok manusia yang mampu berlari jauh kerana mempunyai dayatahan kardiovaskular yang tinggi.